Brev:
Appetit efter 1 år
25. april 2021
Alder:
13 mdr.
Appetit efter 1 år
Hej Helen
Jeg skriver til dig igen ang. vores datters appetit efter hun er blevet 1 år.
Sidst fik jeg ikke skrevet hvor lang hun er. Da vi for en måned siden var til 1 års undersøgelse med hende, var hun 76 lang og vejede 10,9 kg. Vi har efterfølgende vejede hende til 11,2 kg.
Efter hun er blevet 1 år er hun, som beskrevet i tidligere brev, blevet selektivt spisende og lyst til mad ligeså ofte er heller ikke stor mere. Hun har fået tænder løbende hver måned siden oktober, og kindtænderne er på vej nu, så lysten til mad er slet ikke stor lige nu.
Som jeg skrev i tidligere brev, så var hun begyndt at gå med ting og slap indimellem og gik selv. Nu går hun helt selv og har gjort det siden lige før hun blev 13 mdr. og der er fart på, hvilket jo er dejligt 😊 hun pludrer løs, faktisk hele tiden, siger dyrelyde, siger åh-åhhh, nej. Hun leger, giver dukkerne mad, snakker med dem, putter dem og er meget omsorgsfuld både overfor dukkerne og børn, græder sjældent og er generelt er meget glad og nysgerrig pige.
Problemet er lyst til maden. Før hun blev 1 år og begyndte at gå, var hun med på køkkenbordet, var med til at rører i farsen til frikadellerne og var meget interesseret når vi lavede mad. Nu har hun ikke lyst, og det skyldes jo nok at hun har lært at gå, og det er mere spændende.
Jeg har tænkt om det her med at hun vil hænge når hun skal spise og vi af og til må gå rundt med hende på armen når hun skal spise, om det skyldes, at hun i de perioder hun får tænder har brug for ekstra tryghed for at spise? Og at hendes udvikling kan spille en rolle på appetitten, jeg syntes hun er blevet svær også st få til at holde fokus på maden efter hun er begyndt at gå, er dette bare en periode?
Om eftermiddagen, når jeg henter hende fra dagpleje, tilbyder jeg hende mad i klapvognen på vej hjem (hun spiser kun frokost i dagplejen, gerne et halvt bondebrød) og her er hun meget sulten. Hun spiser ofte et halvt stykke bondebrød, ostehaps og frugt.
Hun skal jo selvfølgelig, som du også skrev sidst, ikke spise samme mængde som før, da hun ikke skal tredoble sin vægt mere så det kan jo også bare være derfor og tænder.
Jeg håber du kan dele lidt tanker med mig
Med venlig hilsen
Mor